A la fi de 1971, llibreries i galeries d'art espanyoles van patir els atacs de grups d'ultradreta, que des de les primeres incursions nocturnes amb pintura, van incrementar vertiginosament el seu grau de violència fins a consumar la destrucció dels gravats de la Suite Vollard a la galeria Theo de Madrid. Tradicionalment, aquestes agressions han estat incloses en una seqüència més àmplia d'atemptats contra la cultura que es van perllongar fins a les albors de la democràcia. No obstant això, les seves circumstàncies suggereixen que van ser accions específiques i planificades que van conformar una autèntica campanya el propòsit era la destrucció d'un símbol: el nom de Picasso. Aquest treball exposa la responsabilitat ideològica d'aquests atemptats i recupera la memòria d'aquells que van esdevenir també a Barcelona, on els mateixos grups van usar còctels molotov per arrasar la sala Taller de Picasso i la llibreria Cinc d'Oros, el local reduït a cendres mostrava els restes carbonitzades del seu homenatge a Picasso. Aquesta ofensa a Picasso no va suscitar resposta oficial, ni tan sols a Barcelona, ciutat picassiana que, en ple franquisme, va inaugurar un museu dedicat a l'artista i el va ampliar per acollir les seves donacions. Va provocar, però, una resposta artística en forma de projectes privats, i en ocasions clandestins, destinats a desagreujar Picasso, a l'home ia l'artista. Sota el lema «contra la violència, intel·ligència», van constituir espais de conciliació ètica i estètica l'anàlisi aporta un altre punt de vista a la interpretació de la recepció de l'artista, i posa en relleu que, com a model d'actitud, va afavorir l'aparició de conductes intel·lectuals i artístiques crítiques davant el franquisme.
Universitat de Girona. Servei de Publicacions, 2019 · Memoria Artium, 24
176 p. · 17 x 24 cm · · ISBN 978-84-8458-525-1 · 20 € · castellà
Matèria: Arts : Arts: aspectes generals
A finales de 1971, librerías y galerías de arte españolas sufrieron los ataques de grupos de ultraderecha, que, desde las primeras incursiones nocturnas con pintura, increm...
(Universitat de Girona. Servei de Publicacions, 2019) · 5 €
Apropar-se a la trajectòria vital del pintor Antonio Saura Atarés (Osca, 1930 - Conca, 1998) significa endinsar-se en la biografia d'un dels pintors espanyols d'avantguarda ...
(Universitat de Girona. Servei de Publicacions, 2017) · 408 pàg. · 35 €
La història del col·leccionisme d'art a Catalunya encara està per escriure d'una manera completa i sistemàtica. El llibre no vol ser una petita història del col·leccioni...
(Universitat de Girona. Servei de Publicacions, 1509) · 7 €
El políptic de l’Estrella de la catedral de Tortosa és un unicum dins de la producció artística del panorama trescentista català. La qualitat formal, les referèn...
(Universitat de Girona. Servei de Publicacions, 2023) · 168 pàg. · 26 €
Amics de joventut, artistes, poetes i crítics d?art són convocats a perfilar, per carta, un entramat de relacions artístiques fascinants. La figura central és l?escultor E...
(Universitat de Girona. Servei de Publicacions, 2015) · 440 pàg. · 45 €
Universitat Abat Oliba CEU • Universitat d'Alacant • Universitat d'Andorra • Universitat Autònoma de Barcelona • Universitat de Barcelona • Universitat CEU Cardenal Herrera • Universitat de Girona • Universitat de les Illes Balears • Universitat Internacional de Catalunya • Universitat Jaume I • Universitat de Lleida • Universitat Miguel Hernández d'Elx • Universitat Oberta de Catalunya • Universitat de Perpinyà Via Domitia • Universitat Politècnica de Catalunya • Universitat Politècnica de València • Universitat Pompeu Fabra • Universitat Ramon Llull • Universitat Rovira i Virgili • Universitat de Sàsser • Universitat de València • Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya