És aquest un llibre, el de Joan Borja i Sanz, on des del recorregut existencial del pintor alteà , ha conformat el coneixement aprofundit del que ha estat el seu treball creatiu. La realitat compositiva, l'experiència de l'ésser humà , el medi geogrà fic substancial, la mediterraneïtat com a conseqüència lògica, l'inconformisme sever, la il·lusió per franquejar fronteres artÃstiques, i un llarg etcètera fonamentat, potser, en l'absoluta voluntat d'aprendre, nodreixen la paleta del pintor, i per extensió, també, les pà gines del llibre que avui tenim obertes de bat a bat per a fer-nos-en cabal idea de qui ha estat un pintor enorme, veà i tant nostre. Els primers compassos en la lectura d'aquest estudi ja inauguren la idea del trasbals que Navarro Ramon abasta en la seua constant creativa: des de l'art figuratiu fins l'abstracció, en un viatge que, segur, correspon als innominables contactes que al llarg del seu pelegrinatge vital ha dut a terme i conreat. Des de Renau a Picasso; des de Joan Miró a Julio Gonzà lez, amb tot de matisos i de relacions de causa a efecte, Navarro Ramon ha experimentat l'evolució extraordinà ria que avui li coneixem, atenent els signes inequÃvocs de la posteritat. La geografia, o tantes geografies, canviant, aixà com les conseqüències d'aquests canvis, des del punt de vista creatiu, presideixen bona part d'aquest llibre, on Joan Borja, el seu autor, ha percudit la noble matèria del coneixement. I no només açò, també l'autor s'hi serveix de crÃtics, que han estat, del pintor: Francisco Agramunt, Carlos Areán, Josep Maria de Sucre i de Grau, etc., per a escodrinyar als ressorts que han fet gran el pintor, i les mil i una evidències convergents que han possibilitat posar en valor l'obra, i les idees, de l'artista alteà . Els seus crÃtics i estudiosos assenyalen la determinació de Navarro Ramon cap a una poètica lliure, i de com el pintor sempre ha estat ben atent als moviments de renovació pictòrica: la mediterraneïtat, l'arbitrarietat, el classicisme, la civilitat i la recerca de l'obra ben feta, aixà com l'adscripció al moviment dels sobrerealistes, són aspectes fonamentals a l'hora d'avaluar el treball pictòric de Navarro Ramon., i aixà ens ho assenyala preferentment Joan Borja. La figuració idealitzada, a la fi, significa un salt important de l'artista cap als nous camins de l'abstracció. Alguna cosa ja hem dit, lÃnies amunt en aquest modest escrit, al voltant dels diferents influxos que l'artista ha rebut d'altres creatius, i val a destacar els que s'hi bastiren a la seua estada a Barcelona: Obiols, Mompou, Sunyer o Mercadé, entre d'altres, i que d'alguna manera significaren el discurs creatiu ulterior del pintor alteà . Ara, el recorregut pels diferents capÃtols ens informa de quina manera la vida del pintor s'imbrica constantment en el que ha estat la seua producció artÃstica. Els esdeveniments socials de top tipus, les coordinades bèl·liques a Espanya i a Europa, el fet del seu matrimoni amb Josefa Fisac, l'amistat amb Joan Miró, l'exili, la ciutat de ParÃs, on efectua una definitiva emancipació de la realitat pictòrica, etc., determinen en bona mesura el camà de l'artista, que absorbeix la matèria existencial en favor de la seua creativitat. Potser no de manera conscient, però a la fi evident i contrastable. L'experiència creativa de Navarro Ramon s'hi nodreix de: Vida, Colors i Formes. Ens diu Joan Borja: «...La posteritat de Joan Navarro Ramon -volem dir- és feta de paraules i de records, de membrances i memòries, de sentiments i emocions. També de llenços i marcs, llum i textures, pintures i fantasies...Colors i formes.» I a tall de cloenda, tot referint la darrera incursió de Joan Borja en aquest llibre, manifestem el nostre content per l'oportunitat d'aquest estudi, i per la possibilitat de conèixer, tant i tan bé, el pintor alteà Navarro Ramon, que des d'antuvi transità fronteres creatives per avançar un bri d'aire fresc a les maneres de dir i de fer l'art plà stic de la pintura.
Publicacions Institucionals UA, 2019 · Cà tedra Antoni Miró d'Art Contemporani, 13
128 p. · 17 x 24 cm · · ISBN 978-84-1302-048-8 · 15 €
Matèria: Arts : Arts: aspectes generals
És aquest un treball d'investigació i anà lisi que arriba a convergir amb una determinant proposta estètica. David Trujillo, fidel als seus plantejaments estètics i creati...
(Publicacions Institucionals UA, 2019) · 64 pàg. · 10 €
Drets Humans i Cultura de Pau: Enfocament Socioeducatiu de la Pintura d'Antoni Miró, s'hi posen en prà ctica una bona part dels valors que han de concórrer en una publicaciÃ...
(Publicacions Institucionals UA, 2023) · 160 pàg. · 20 €
Antoni Miró, artista i gestor cultural: dimensió i impacte d'un compromÃs s'origina per l'interès que genera el pintor alcoià a conseqüència de la importà ncia de la se...
(Publicacions Institucionals UA, 2021) · 224 pàg. · 20 €
El volum que els lectors tenen davant els seus ulls constitueix la, ara com ara, cinquena publicació de la Cà tedra d'Art Contemporani Antoni Miró de la Universitat d'Alacan...
(Publicacions Institucionals UA, 2019) · 160 pàg. · 20 €
Universitat Abat Oliba CEU • Universitat d'Alacant • Universitat d'Andorra • Universitat Autònoma de Barcelona • Universitat de Barcelona • Universitat CEU Cardenal Herrera • Universitat de Girona • Universitat de les Illes Balears • Universitat Internacional de Catalunya • Universitat Jaume I • Universitat de Lleida • Universitat Miguel Hernández d'Elx • Universitat Oberta de Catalunya • Universitat de Perpinyà Via Domitia • Universitat Politècnica de Catalunya • Universitat Politècnica de València • Universitat Pompeu Fabra • Universitat Ramon Llull • Universitat Rovira i Virgili • Universitat de Sàsser • Universitat de València • Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya