Qui són els vertaders autors de les notícies i a qui beneficien les normes jurídiques quan es tracta d'explotar-les econòmicament? Quina importància adquireixen els usuaris actius en la producció informativa i com els protegeix el dret? Quins moviments fan les empreses per a modificar la llei de propietat intel·lectual i poder fer front a una revolució digital que amenaça de subvertir completament els mitjans tal com els coneixíem i el model de negoci amb què ara obtenien beneficis? Quins canvis profunds ha experimentat l'elaboració de les notícies a causa del llenguatge digital i com afecta això a l'obra informativa i a la manera en què les lleis la protegeixen? A aquestes i altres preguntes tracta de donar resposta aquest llibre, a partir d'una anàlisi tant del desenvolupament de la notícia com a informació d'actualitat elaborada professionalment i industrialment com de la regulació jurídica de la propietat intel·lectual, però sobretot posant atenció a les adaptacions de les lleis sobre els drets d'autor que s'han fet necessàries amb cada nova revolució tecnològica. Avui dia, diversos fenòmens estan provocant notables transformacions en la manera en què el dret respon a les necessitats del comerç informatiu: les possibilitats del llenguatge digital afegeixen complexitat a la producció de notícies, que ara no es limita necessàriament a obres elaborades per una sola persona. La globalització fa cada vegada més necessari plantejar una harmonització de les normes jurídiques, fins i tot entre les diferents tradicions: la "common law" anglosaxona i el "copyright", amb una concepció que afavoreix el promotor de l'obra, i la "civil law" d'arrel llatina, més inclinada, en principi, a la protecció de l'autor individual. D'altra banda, l'aparició de poderosíssimes empreses globals com Google, que han acaparat la publicitat digital, ha provocat una resposta de la indústria de mitjans de comunicació perquè els drets sobre l'ús posterior de les obres que se paguen perquè siguen produïdes pels seus treballadors siguen compensats equitativament. Altres fenòmens, com l'automatització de la producció de notícies, que encara està començant, hi han afegit complexitat en plantejar a qui s'han d'assignar els beneficis que pot reportar una obra i mitjançant quins mecanismes jurídics es podran adjudicar.
Castelló: Publicacions de la Universitat Jaume I, 2021 · Aldea Global, 42
277 p. · 24 x 15 cm · · ISBN 978-84-18432-40-8 · 20 € · castellà
Matèria: Dret : Propietat intel·lectual
(Publicacions de la Universitat Jaume I, 2011) · 140 pàg. · 15 €
Aquest llibre es proposa aproximar-se a una perspectiva formal i estructural centrada en la historieta, en els recursos amb què compta, els sistemes retòrics desenvolupats p...
(Publicacions de la Universitat Jaume I, 2018) · 348 pàg. · 25 €
La televisió de qualitat, històricament un concepte relliscós, ha estat objecte d?apassionades controvèrsies. Aquest llibre neix amb la finalitat de proporcionar una carto...
(Publicacions de la Universitat Jaume I, 2011) · 252 pàg. · 20 €
Els canvis en la societat provocats per l'aparició de webs informatius i la difusió d'informació a través de les xarxes socials han transformat la manera d'informar-se del...
(Publicacions de la Universitat Jaume I, 2020) · 208 pàg. · 18 €
Universitat Abat Oliba CEU • Universitat d'Alacant • Universitat d'Andorra • Universitat Autònoma de Barcelona • Universitat de Barcelona • Universitat CEU Cardenal Herrera • Universitat de Girona • Universitat de les Illes Balears • Universitat Internacional de Catalunya • Universitat Jaume I • Universitat de Lleida • Universitat Miguel Hernández d'Elx • Universitat Oberta de Catalunya • Universitat de Perpinyà Via Domitia • Universitat Politècnica de Catalunya • Universitat Politècnica de València • Universitat Pompeu Fabra • Universitat Ramon Llull • Universitat Rovira i Virgili • Universitat de Sàsser • Universitat de València • Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya